Řazení výsledků ve vyhledávačích při hledání dotazu neboli rank se v internetovém prostředí stalo doslova mantrou řady vlastníků stránek a webových nadšenců. Opomíjet tento atribut není úplně zcela fér, na druhou stranu je však třeba upozornit na několik mýtů, které se s pojmem rank neprávem spojují.
Zapátráme-li po významu slova rank v angličtině, nalezneme významy jako hodnocení nebo pořadí. V prostředí webových vyhledávačů platí, že rank přestavuje algoritmus, který vypočítává pořadí, v jakém se řadí výsledky při zadání konkrétního výrazu. Zjednodušeně řečeno platí, čím známější a vyhledávanější stránka je, tím výše by se měla ve vyhledávačích zobrazit. Zkušenosti z praxe ovšem ukazují, že tak jednoduché to prostě není.
Výsledkem měření je zpravidla stupnice (např. v případě českého S-ranku stupnice od 1 do 10 a čím více se výsledné číslo blíží desítce, tím lepší hodnocení konkrétní web má. Pokud na stránku vede mnoho kvalitních tematických odkazů na stránku, Jen pro ilustraci: desítkového S-ranku v českých luzích a hájích dosáhly např. nejpoužívanější vyhledávače (seznam, centrum), případně nejnavštěvovanější zpravodajské servery (novinky, idnes).
Mýtus č. 1: alfa a omega Google Ranku
O významu Google nejenom na internetu nemá smysl hovořit, jeho obrovský význam dokumentuje triviální příklad spojování slovních významů s touto značkou (např. synonymum pro vyhledávání na webu ve tvarech googlit nebo vygooglit). Jednou ze základních snad webařů při práci na svých stránkách se tak trochu logicky stala práce na vylepšení Google ranku (označovaného také jako PageRanku). Jenže…
Pravdou číslo jedna je, že právě Google se netají tím, že PageRank je jedním zhruba ze dvou stovek dalších měřících atributů. Ještě důležitější pak je je celkový informativní charakter, umocněný tím, že od konce roku 2013 sám Google tento prvek přestal podporovat, což v mnoha případech odpovídá na otázku, proč Pagerank na našich stránkách dlouho zůstává neměnný.
Mýtus č 2: více znamená více
Řada uživatelů mylně domnívá, že vysoký rank automaticky zajišťuje lepší pozici ve vyhledávačích. Ač lze najít mezi umístěním a hodnotou ranku souvislost, nelze tvrdit, že představují nezvratnou hodnotu.
V souvislosti s výše uvedeným se nabízí otázka, zda má smysl ranky pravidelně kontrolovat. Odpověď je, proč ne (nezabere to tolik času, neboť na webu lze najít spousty nástrojů), nicméně soustředit se jen na tuto problematiku může odvádět pozornost od důležitějších věcí jako je např. kvalitní obsah.
Mýtus č. 3: dva a dost
V českých luzích a hájích se stalo mnohdy pravidlem, že vedle zmiňovaného Google představuje druhou nejvyšší autoritu Seznam (v našem případě pak konkrétně S-Rank). Je postaven na podobném algoritmickém principu jako PageRank. Jenže vedle těchto dvou existuje také celá řada dalších.
Pro Alexa Traffic Rank platí, že uživatel musí mít nainstalovaný Alexa Toolbar. Zde je postup poněkud obrácený, čím více uživatelů se totiž podíván na váš web, tím menší bude AlexaRank. Prohlížeč Jyxo, který u nás není tak populární jako Google, poté nabízí svůj JyxoRank. Konkurentem Alexa Trafficu je Compete Traffic Rank, který podobně jako Alexa sleduje návštěvnost domén 2. řádu, MozRank je nástroj hodnocení popularity webu od Moz.com.
Je to vůbec k něčemu?
Jak již bylo naznačeno, bezprostřední spojitost s ranky má množství kvalitních zpětných odkazů a ním související problematika lingbuildingu (budování zpětných odkazů). Linbuilding je dneska již fenomén, který dosáhl takřka masového využití, a ranky představují v řeči čísel hmatatelný důkaz. Znát pravdu o tom, jak si naše stránky stojí ve vyhledávačích z hlediska právě ranků, není určitě na škodu, nicméně je třeba brát v potaz, že to není určitě to úplně nejdůležitější. V honbě za vysokým i čísly totiž můžeme zapomínat na náš samotný web a efekt pak bude úplně opačný, než bychom chtěli.