Když se řekne title, resp. meta description stránky, zdaleka ne všichni onlajnisté jsou doma. Poněkud magické spojení slov v sobě ale ukrývá celou řadu prvků, tolik důležitých pro moderní online marketing. Co je meta description, jak je správně psát, na co si dát pozor a jaké nám při tom mohou pomoci nástroje?
Co vlastně je meta description?
Skrytý kód umístěný v kódu, který by měl základním způsobem vystihovat obsah konkrétní stránky, neměl by být obecně platný pro celý web a pokud nemůžeme vytvořit unikátní popisek pro jednu stránku, je lepší jej spíše neuvádět. Tento atribut je velmi důležitý pro zobrazení stránky ve vyhledávačích při zadání konkrétního dotazu. Tak nějak by se ve stručnosti dalo shrnout, co znamená meta description (popis). Podobná charakteristika víceméně platí i pro title (titulek).
Oba dva výše zmíněné atributy se ale liší svým formátem, ale také mírou důležitosti. Žurnalistickým příměrem bychom mohli říci, že se jedná o jakýsi skrytý titulek a perex článku (první odstavec), nicméně tato paralela je velmi vzdálená. Obecně platí, že title by měl být cca 66 znaků, meta description 155 až 160 znaků. Všechno, co je nad tuto hodnotu, vyhledávač typu Google nezobrazí. Pravdou je, že znakový limit platí pouze orientačně, neboť vyhledávač posuzuje celkovou délku, ta může být v návaznosti na šířku jednotlivých znaků různá (např. rozdíl mezi i a b je patrný).
Jak vytvořit skvělý popisek stránky?
Vlastně to není tak těžké, jak se často může zdát, namíchat správný meta description /title koktejl navíc ve většině dnes dostupných systémů usnadňuje celá řada nadstaveb a pluginů. Při tvorbě popisků, které budou pro vyhledávání trefou do černého, stačí dodržovat několik zásad a poté trocha cviku a obratnosti.
Co je nejdůležitější? Oprostěte se při psaní meta description od svého vidění problematiky a dívejte se na věc očima návštěvníka/ zákazníka. Jestli máte osobní blog, nikoho nebude zajímat, kde jste se narodili a jakou jste vystudovali školu, naopak musíte upřednostnit téma, o kterém píšete, konkrétně vypíchněte tři základní věci. Ano, jedná se o obecné pravdy, nicméně fungují.
1. Co vaše návštěvníky zajímá nebo trápí? Absolutně klíčová věc – pokud totiž máte skvělý e-shop, kde je celá řada výborných produktů a skvělých služeb, spolehlivě to všechno můžete pohřbít, pokud špatně naložíte s popisem stránky. Zákazník má problém, který potřebuje řešit a narazil na váš web. |
2. Nabídněte řešení problému Také obrovsky důležité – jestli si vás zákazník vyhledal, tak ještě nemáte vyhráno, je třeba jej zaujmout tím, že nabízíte návod na řešení jeho problému. Je ale třeba pamatovat, že vše musí být velmi stručné a jednoduché, neboť na rozhodování má zákazník ve vyhledávači sotva pár vteřin. |
3. Výsledek hledání – fakta a emoce A aby bylo vše správně, je třeba použít neviditelné pojivo. Pokud vás zákazník najde a dokážete vzbudit zájem, je dost možné, že to stejné se povede dalším třem e-shopům. A proto je potřeba přidat něco navíc – vzbudit emoce, prostě ho přesvědčit, že právě vaše řešení je to správné. |
Na co si musíte dát pozor?
Ano, vytváření efektních titulků a popisků stránek není žádná velká věda, ale jak už bylo řečeno, kromě dodržování základních zásad je třeba získat cvik a přitom se nedopouštět některých základních prohřešků.
Pozor na duplicitu
Je to sice obehraná písnička, nicméně titulek a meta description na stránce musejí být jedinečné. Pro vyhledávač, který stránky prochází automaticky, to moc neznamená, pro vás ale pád ve výsledcích a zbytečnou práci (dejme tomu, že budete mít na stránce 3 produkty se stejným popiskem, první z nich bude super důležitý pro váš prodej, zbylé dva podřadné – vyhledávač však narazí jako první třeba na produkt číslo 3, tzn. že ty ostatní budou brát jako kopie a bude penalizovat.
Vyhýbejte se uvozovkám
Dávejte pozor na používání uvozovek – např. pokud Google narazí na uvozovky v popisku, tak popisek v SERPu doslova odřízne. Pokud se jim nedokážete vyhnout, raději zvolte buď jinou cestu nebo html entitu.
Někdy je lepší popisky nepsat
Zní to trochu nelogicky, ale jak už bylo řečeno výše, existují případy, kdy prostě nedokážete vytvořit unikátní popisek stránky (např. téma je příliš obecné). Pokud byste kopírovali jinde, tak výsledek pro vyhledávač bude zřejmý, v tom případě je potom lepší nechat meta description stránky volný.
Dobré a špatné příklady meta
Jak poznat, že popisek stránky je dobrý nebo ne? Opět postačí vcítit se do role uživatele nebo zákazníka a představit si, co vlastně hledá, co chce, s čím potřebuje pomoci. Klasickým příkladem bude to, že uživatel je na návštěvě v Londýně a dostane naprosto zoufalou chuť na dobrý burger. Zadá do vyhledávače spojení nejlepší burgery v ostravě a prohlíží výsledky. A co myslíte? Klikne na odkaz, který popisuje poslání restaurace nebo na odkaz, která hovoří o restauraci s konkrétní nabídkou?
Dobrý meta description
Slabší meta description
Nástroje pro meta description
» Title / Meta Description tag counter tool
» SEO optimization tool
» Google SERP Snippet Optimization Tool
» Test Title & Meta Description
Zdroje
www.evolvingseo.com/2017/01/09/meta-description-examples
moz.com/learn/seo/meta-description
moz.com/blog/i-cant-drive-155-meta-descriptions-in-2015
searchenginewatch.com/2016/05/26/how-to-write-meta-descriptions-for-seo-with-good-and-bad-examples
unamo.com/blog/seo/meta-descriptions