Nový Explorer Feed by měl být především nástrojem, „který uživatelům pomůže najít relevantní obsah.“ Tak pravil Mark Zuckerberg (interpretováno) dne 12. ledna 2018. Po dílčích zprávách o testování nového Explore Feedu, Facebook nového Průzkumníka příspěvků oficiálně pouští do světa. Jaké důsledky to bude mít především pro marketéry, kteří spravují firemní profily?
Teď a tady totálně neplatí
Jak už to tak většinou bývá, podobné zprávy obvykle znamenají mediální hysterii, s tím, že je potřeba okamžitě zakročit. Ano, Facebook novou podobu průzkumníka otestoval a bude pouštět do světa. Je třeba zbystřit. Ale změna globálně neplatí okamžitě (údajně se změna projeví v řádu měsíců. Není ještě jisté, zda Facebook svůj filtr rozjede v intencích, které od podzimu testoval v menších zemích (včetně Slovenska).
CO JE EXPLORE FEED
Zjednodušeně řečeno, katastrofický scénář vypadá tak, že standardnímu facebookovskému uživateli se budou výhradně na jeho zdi zobrazovat jen příspěvky přátel, reklamy a sponzorované posty. V Explore Feedu by se uživatelům za určitých okolností měly zobrazovat nejen příspěvky stránek, které lajkují, ale také obsah dalších podobných stránek, které algoritmus pro daného uživatele vyhodnotí.
Přeloženo: pokud máte firemní profil, který denně krmíte zajímavými, nicméně organickými (neplacenými) příspěvky, tak máte nyní smůlu a musíte si zaplatit. Jenže žádná kaše není tak horká, aby se nadala sníst. Zatím totiž není zřejmé, jaký přístup Facebook zvolí. Zda se nebude jednat o „soft filtr“, kde vylepšený algoritmus přesype poměr mezi úspěšnými a neúspěšnými příspěvky, nebo opravdu natvrdo zatrhne profilovou organiku. Aktuálně sice můžeme pouze spekulovat, nicméně lze předpokládat, že Facebook rozhodně nebude úplně radikální.
Historie: ono to totiž není úplně prvně
Marketéři totiž vědí, že novinky společnost Facebook chrlí poměrně obřím tempem, často se stává, že „drobná“ vylepšení v administraci se objeví ze dne na den, přibývají nové funkce a nové vychytávky. Takže by vlastně nikoho tahle zpráva neměla ani překvapit. Ale stalo se. Jenže pokud hledáme nějaký obdobný příklad v minulosti, stačí se podívat jenom pár let zpátky.
Změna algoritmu v News Feedu přišla např. v roce 2013, kdy měly být upřednostňovány vysoce kvalitní články (ano, je třeba konstatovat, že tato změnu uživatelé pocítili, ale také je známé, že se s ní správci dokázali vypořádat). Analogicky podobné změny znamenalo, když se Facebook rozhodl soustředit na promo instantních článků, později propagaci videa, přechod od videa k živému vysílání a od živého videa k podpoře FB skupin.
Jiným slovy, zejména marketéři by sice měli být ostražití, ale zároveň zůstat nohama pevně na zemi. Rozhodně ukvapeným postupem by bylo začít okamžitě sponzorovat všechny příspěvky. Nedej bože dokonce rušit firemní profily a přecházet kvapně na jinou sociální síť. Svoje algoritmy vylepšuje Facebook snad odnepaměti, změn v minulosti bylo provedeno několik a žádná z nich neznamenala revoluci, ano globální změnu.
TIPY KDYBY BYLO NEJHŮŘ
Nezůstaňte sedět s rukama v klíně | Člověk a marketér je tvor přizpůsobivý a vynalézavý. Když před nějakou dobou Facebook zavedl změny v News Feedu, kdy obsah přátel byl zvýhodněn na úkor stránek, správci stránek začali reagovat – začali vyzývat uživatele, aby si ve feedu sami nastavili preferované zobrazení stránky. Zcela podobně by to mohlo fungovat i tady, tedy naučit uživatele chodit do Průzkumníku.
Kreativita znamená vítězství | Jak bylo řečeno, účelem změny je dát větší prostor příspěvkům přátel. Nyní se stačí pouze zamyslet – pokud tvoříte dostatečně kvalitní a atraktivní obsah, lidé budou sami příspěvky sdílet. Jinými slovy organiku vhodně nahradíte (doplníte) příspěvky s virálním potenciálem (je možné, že alespoň ze začátku budete muset provést menší investice, abyste příspěvek dostali aspoň k někomu).Sponzorujte příspěvky | Tady by se toho moc měnit nemělo – záleží na vašich možnostech a ambicích, nicméně sponzorovaný příspěvek zůstává stejně efektivní a cenově relativně dostupný. Pokud si rozpočet stanovíte v řádu stovek korun, tak nebude problém získat podobný dosah, jaký se vám dařil z organiky.
Zdroje
fortune.com
www.marketup.cz
media.fb.com
www.theguardian.com
www.usatoday.com
www.theverge.com