Sociální sítě představují ohromný fenomén, to není sporu, jejich obliba neustále roste, a to nejenom v celosvětovém měřítku, ale také v České republice. Zatímco ještě v roce 2010 bylo na světě 970 milionů uživatelů, v roce 2015 jich bylo zhruba o jednu miliardu více. Podle odhadů v roce 2016 by mělo sociální sítě užívat 2,16 miliardy uživatelů.
Celosvětovou jedničkou zůstává Facebook
Podle serveru statista.com zůstává v srpnu 2015 celosvětovou jedničkou Facebook s necelou 1,5 miliardou aktivních uživatelů. Facebook, založený v roce 2004, hranice jedné miliardy uživatelů již před třemi lety. Facebook okupuje první příčku také v České republice – podle odhadů by jej v roce 2015 mělo využívat 4,2 milionu aktivních uživatelů.
Zatímco leader sociálních sítí Česko versus svět je stejný, na dalších místech je situace poměrně odlišná. Podle srpnových průzkumů na druhém místě celosvětově je Tencent QQ (zkracovaný jako QQ) program pro instant messaging. V Česku je tato síť prakticky neznámá, přes 830 milionů uživatelů rekrutuje především v Číně a Asii.
Pomyslnou třetí pozici na bedně zaujímá aplikace Whatsapp, multiplatformní aplikace, jež slouží k výměně zpráv a multimediálních souborů mezi smartphony. Celosvětově ji v srpnu 2015 používalo na 800 milionů uživatelů.
Oblibu mobilních zařízení potvrzuje i aplikace Facebook Messanger, které patří čtvrté místo. Osmý měsíc roku 2015 ji celosvětově používalo 700 milionů aktivních uživatelů.
I páté místo patří sociální síti, která není v České republice příliš známá. QZone se 670 miliony uživatelů vyvinula společnost Tencent a její uživatelé bychom hledali především v Číně.
Sociální sítě v Česku? Za leaderem obrovská propast
Zatímco celosvětové statistiky uživatelů sociálních sítí jsou poměrně lehce dohledatelné, u těch pro Česko nastává potíž. Prvenství Facebooku je poměrně jasné, rozcházejí se ovšem čísla o počtu aktivních uživatelů. Odhaduje se, že v Česku je přes 4 miliony uživatelů (podle výzkum MML-TGI (týdně je navštívilo okolo 3,4 milionu uživatelů).
Za milionovými čísly Facebooku ostatní tak trochu ostatní zaostávají. U LinkedIn je počet počet účtů v češtině odhadován na 450 tisíc, u Twitteru se počet českých uživatelů odhaduje na 300 tisíc (přičemž návštěvnost je u obou zhruba o dvě třetiny nižší než registrovaných účtů).
Vedle klasických hráčů stojí za zmínku ještě dva projekty. Portál na sdílení videí Youtube, který ne vždy bývá díly svému zařazován mezi sociální sítě (portál statista jej např. ve svém přehledu vůbec neuvádí), má ve světě miliardu uživatelů (pokud by jeho pozice mezi sociálními sítěmi byla neoddiskutovatelná, byl by web celosvětovou dvojkou). V Česku se týdně počet návštěv týdně odhaduje na 5,5 milionu (počet účtů je ovšem nesrovnatelně nižší v řádu několika statisíců).
V neposlední řadě je třeba také zmínit ještě jednu sociální síť, a to Instagram. Zprvu tak trošku nenápadný projekt (první verze aplikace byla vypuštěna do světa v roce 2010). Aktuálně je celosvětově až na jedenáctém místě, nicméně počet uživatelů velmi rychle roste. Důkaz? Ještě v roce 2013 bylo v Česku registrováno jen okolo 13 tisíc účtů, o rok později bylo odhadováno již něco málo přes šedesát tisíc a v roce 2015 dokonce již přes 200 tisíc uživatelů. Jinými slovy představuje z uživatelského a marketingového hlediska docela zajímavé.
Počet uživatelů sociálních sítí v ČR (odhad)
- Facebook 4,3 milionu
- LinkedIn 450 tisíc
- Google Plus 400 tisíc
- Twitter 300 tisíc
- Instagram 200 tisíc