Být kreativní je v turbulentním prostředí marketingové světa vždycky pozitivem. Zatímco tradiční marketingové nástroje vyžadují spíše invenci obsahovou, v posledních letech si klestí cestu vzhůru i celkově inovativní marketingové způsoby. O virálu slyšel zřejmě každý – co to vlastně je, jaké jsou základní znaky a kde hledat zajímavé příklady?
Netradičních způsobů propagace existuje bezpočet, jejich využití stojí zejména před dvěma klíčovými otázkami: jaký bude výsledný efekt pro konkrétní oblast zájmu a kde je hranice mezi zajímavou reklamou a nevkusným videem? Zejména druhá otázka je sporná a u některých kampaní se tak může paradoxně stát, že se stanou mediálně sledované a interesantní, ale kvůli atributu vkusnosti, resp. nevkusnosti nesplňují potřebný efekt.
Virální videa – co to vlastně je?
Definici virálního marketingu dá dohromady snad každý: jedná se o sdělení, které se šíří jako virus především prostřednictvím sociálních sítí. Základem takového sdělení je určitý obsah, který se k cílové skupině dostává přes určité body šíření (diskusní fóra, chaty, mikroblogy ad.) a naplno využívá šiřitelů (prvek sdílení a přeposílání jednotlivými uživateli). Toť základní definice, co se týká praxe, je situace poněkud složitější. Často se totiž stává, že zdánlivě nahodilé sdělení je mylně považováno za reklamní kampaň. např. video z roku 2014 První den na Slezské univerzitě, které vzbudilo velký poprask, bylo chápáno jako zajímavá virální kampaň, přičemž se jednalo spíše o video s virální potenciálem vypuštěné s vhodným načasováním.
Startupy vypuštěné do světa
Jednou z možností efektivního využití se ukázaly startupy. Pokud firma na trhu začíná, není na škodu začít něčím, na co se nezapomíná. Mnohdy se o takových počinech diskutuje dlouhou dobu a často se taková videa stávají doslova legendou. Sdílecí šílenství vzbudilo před časem video Cyklista jedoucí na dálnici devadesátikilometrovou rychlostí. Autentický způsob natočení způsobil, že řada lidí dodnes toto dílko považuje za skutečné. Svého času se spekulovalo, jak vlastně této rychlosti dosáhl. Jednalo se ovšem jen o trik (cyklista ze studia nevytáhl paty), který dobře posloužil pro rozjezd projektu Videoflot.
Virální kampaň? Trochu loterie
Jak naplánovat úspěšnou virální kampaň je tak trochu záhada – odhadnout úspěšný virální potenciál je totiž velmi složité. Ačkoliv se totiž dá využívat osvědčených reklamních témat (sex, humor, skandál, šok), odhadnout hranici mezi vkusem a bulvárem může být problém. Série videí o tzv. Super Václavovi od počátku evokovala tajemno: nebylo jasné, kdo za natáčením stojí, zda je hlavní hrdina jen sólista, ale postupně bylo vše odhalováno. Super hrdina dodržuje pravidla dobré morálky a dohlíží na její dodržování, stejně tak super je finální produkt – webhostingová služba Active24.