Když se řekne guerilla marketing, tak většina lidí zbystří. Někteří už jenom proto, že toto slovní spojení má nádech exotična a nekonvenčnosti. A budou mít pravdu – guerilla v souvislosti s marketingem představuje vskutku netradiční a nekonvenční postup, jak propagovat danou značku nebo produkt.
Guerilla marketing – Pečlivá příprava nutná
Guerilla nevyužívá tradičních mediatypů a pracuje s minimálním rozpočtem. Na druhé straně je tento postup velmi náročný na čas a zejména vyžaduje velkou míru kreativity. Vzhledem k tomu, že guerillový marketing spíše než akci představuje dlouhodobý proces, od svých tvůrců vyžaduje velkou míru trpělivosti, ale také schopnost improvizace, neboť v rámci autenticity se reklamní kampaň guerillového typu neustále vyvíjí.
Jak vlastně guerilla funguje v praxi? Využít se dá prakticky všeho: netradiční polepy aut, nekonveční využití veřejného prostoru, pořádání happeningů ad. V tomto pojetí se mnohdy překrývá s buzz marketingem, který si klade za cíl vyvolat rozruch a podpořit tak značku.
M bank – za běžné věci se neplatí
Jedním z nejznámějších příkladů v Česku byla guerillová akce mBank s názvem za běžné věci se neplatí. Nutno podoktnout, že v tomto případě video splnilo účel a akce uskutečněná v roce 2011 se dostala také na web.
Poděbradka – roztančené hlavní nádraží
Ještě o rok dříve se odehrála zajímavá guerilla přímo na hlavním nádraží v Praze. Sedm desítek nadšenců se pustilo do zpěvu a tance (první písní byla známá All you need is love). Tzv. flashmob navázal např. na úspěšné kampaně T-mobile z letiště Heathrow.
Policie versus prádelna
Netradiční kampaň Prát a žehlit firmy Kreslovy prádelny kopírovala v roce 2009 grafiku policejních automobilů – a jako vždy v případě guerilly z toho byl poprask.
McDonald´s nugety
V jednom z populárních center v čínské Šanghaji si svou guerillu úspěšně vyzkoušel také McDonald´s – upravený výtah návštěvníkům připomínal skvělou chuť kuřecích nugetek ve spojení s tradičními omáčkami.