Zkracovače URL adres představují v on-line aréně již několik let neocenitelného pomocníka při zasílání a sdílení odkazů. Obligátní věta typu: Hoď mi to do zkracovače.“ se stala nedílnou mantrou mnoha marketingových, projektových a jiných oddělení. Jak zkracovače vlastně fungují a jaký mají přínos? Existují nějaká úskalí, a který ze záplavy zkracovačů na internetu je nejlepší?

Zkrátit adresu prostě a jednoduše

Potřebujete poslat nebo sdílet soubor třeba z cloudového úložiště, a ten je jak na potvoru v tak ukrutně dlouhém tvaru, že to Váš e-mail nebo twitterový účet nemůže pobrat, na facebooku se zobrazuje tak, že není vidět ani konec ani začátek, v neposlední řadě se může stát, že při přenosu nastane chyba a adresát si odkaz prostě nerozklikne. V tu chvíli je použití zkracovače URL takřka nezbytnou nutností.

Zjistit, jak zkracovač URL funguje, je vcelku prosté. Pokud jste persona zkracovači doposud nepolíbená, stačí do jakéhokoliv vyhledávače zadat výraz zkracovač a okamžitě se Vám objeví celá řada nabídek. Vyberete, kliknete, vložíte odkaz do formulářového políčka a hotovo. Poté jen zkopírujete výsledný textový tvar a můžete ihned posílat přes zmiňovaný e-mail nebo své účty na sociálních sítích.

Příklad

Chcete-li sdílet např. odkaz z Vašeho úložiště na Dropboxu, má Váš odkaz podobu:
https://www.dropbox.com/sh/j9buv9y1jw06v6d/AABJis__BW4lP3jZ0-gCpggRa?dl=0

Po vložení do zkracovače, např. Google shortener vyjde:
https://goo.gl/uApOsW

 

Úskalí bezpečnosti: nevybírat bezhlavě

Jako vždycky má však mince dvě strany a vedle nesporných kladů existuje celá řada negativ a na prvním místě je třeba jmenovat bezpečnost. Musíme totiž vzít v potaz, že vložením našeho odkazu do cizího formulářové pole dáváme potencionální příležitost vložit do odkazu potencionální jiný text, odkázat na podvodnou stránku a tak dále. Pokud Vám totiž přijde odkaz od ne zcela prověřeného obchodního partnera, přesně toto se Vám může stát. Stejně tak nemáte u neprověřeného zkracovače jistotu, že do zkracované adresy nepřidá něco navíc a Vy svému dobrému kamarádovi nepošlete odkaz, který bude pro kočku.

Jak si tedy vybírat v záplavě desítek zkracovačů URL? Dobrou radou je vsadit na jistotu a nepoužívat lákavě vypadající, nicméně neprověřené služby.

Google shortener

Zkracovač od firmy Google představuje jakousi jistotu jistoty. Přívětivý tvar a známá zkratka budí důvěru i u adresátů, proto lze dozajista doporučit.

Bit.ly

Tento zkracovač je považován za nejpoužívanější na světě, i například díky tomu, že na rozdíl od Google pracuje se statistikami. Postačí pouhé připojení znaku plus na konec odkazu a jste v obraze, kam vlastně odkaz vede.
např. zmiňovaný
https://www.dropbox.com/sh/j9buv9y1jw06v6d/AABJis__BW4lP3jZ0-gCpggRa?dl=0
zkrátíme na: https://bitly.com/1MD73HM+

Buf.ly

Zkracovač, který poskytuje analytické informace o úspěšnosti vkládaných odkazů. K používání je třeba registrace (přes Facebook, Twitter, LinkedIn nebo e-mail).

Používat nebo nepoužívat zkracovače URL?

Z výše uvedeného vesměs vyplývá, že využití zkracovačů může být při troše obezřetnosti přínosné. Pokud totiž požadujete prosté zaslání odkazu s příslušným souborem, pokud byste odkaz chtěli umístit do dokumentu a tisknout, případně jestli chcete umístit odkaz na sociální sítě, je jisté, že se zkracovač vyplatí. Použijete Google shortener a máte vystaráno. Jestli budete chtít i nějaké statistiky navíc, využijte Bit.ly. Jenže to je možná tak všechno.

Zásadní problém totiž může nastat, pokud budete chtít něco málo více než jen prosté poslání odkazu. Pokud Vám jde o sdílení něčeho na sociálních sítích, tak platí pořekadlo o dobrém sluhovi a zlém pánovi. Zkracovač totiž sice splní svůj účel a vměstná příliš dlouhý odkaz do přijatelné podoby, nicméně to je všechno.

V rámci SEO totiž takový odkaz neposlouží – při vyhledávání Google jsou takové odkazy brány jako přesměrované (301 redirect), a tudíž při tvorbě odkazového profilu vůbec nepomohou. Další věcí je, že obecně takovéto odkazy jsou méně proklikové. Dalším faktem je i to, globální využitelnost zmiňovaná na začátku se vytrácí z důvodu, že spousta služeb používá vlastní automatické zkracovače – to platí např. u Twitteru, v českém prostředí pro zkracovač na mapy.cz.

Resumé

Zkracovače URL rozhodně využívejte, ale buďte obezřetní. Vsaďte na osvědčené značky, u kterých máte jistotu, že služba nabízí opravdu to, co říká. Pokud však chcete zkracovače využívat na sociálních sítích, rozmyslete si to dobře předem. V tomto prostředí je totiž užití zkracovačů kontraproduktivní, efekt budování backlinků je nulový a navíc i takovýto způsob odkazů je mezi uživateli méně oblíbený, a tudíž na takové tvary linků méně klikají.